Oh My Kalsium!


Macam yang kita selalu tahu, kalsium bagus untuk tulang dan gigi. Sebabnya 99% kalsium daripada badan kita banyak terdapat dalam tulang dan gigi.

Dan yang 1% lagi pergi mana ya?
Haa, 1% lagi terdapat dalam darah kita, antara fungsinya:

membolehkan otot, urat saraf berfungsi dengan lancar dan mengawal ritma degupan jantung.

Menarik kan?

Haa, nak tau tak?
1% ini jugaklah yang boleh menyebabkan kita kehilangan gigi dan kehilangan kekuatan fungsi tulang

Oh no..
Tapi, macam mana?

Begini, bila kalsium dalam darah kita kurang dari 10mg dalam setiap 100ml, sistem tubuh akan mencari sumber kalsium melalui makanan kita.

Untung sungguh la bagi mereka yang memang minum susu 4 gelas sehari dan makan keju.

Tapi kan, macam mana kalau kita tak makan makanan yang mengandungi kalsium?

Daripada mana pulak sistem tubuh kita dapatkan kalsium ?

Emm, tak lain tak bukan, terpaksalah sistem tubuh kita ambil daripada tulang atau gigi.

Haa, itu yang akan buat kita hilang seri nanti bila gigi rosak atau tanggal terus. Kasihan sama itu gigi..

Macam tu jugaklah dengan tulang kita, bila dah semakin kurang kekuatannya, ia buat kita cepat bongkok dan hilang ketinggian sebelum waktunya.

Opss, bab tinggi ni sensitip nau..

Nak- nak perempuan yang hamil dan menyusukan anak, lagi cepat kalsium beralih milik kat anak.

Siapa pernah dengar atau alami sendiri, lahir seorang anak, hilang sebatang gigi, kalau 2-3 orang anak?
Fuhh, fengsan~

Lagi satu, kalsium ni juga akan cepat hilang semasa haid.

Oleh itu, sentiasa amalkan pengambilan kalsiu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge